Producentforeningen, Funday Factory, Triple Topping, Umami Games og Savannah Entertainment er ude med skarp kritik af Vækstfonden i debatindlæg i Børsen. Her angriber de Vækstfondens beslutning om, næsten kategorisk at afvise spilområdet, fordi det er “mega-svært” at investere i, fordi de baserer sig på kreative produkter og virksomheder. Det fremgik af et interview med Vækstfondens VP i Økonomisk Ugebrev i begyndelsen af december.
I debatindlægget kritiserer de fem forfattere Vækstfonden for at vende ryggen til en af de hurtigst voksende industrier, blot fordi de ikke har, og ikke er interesseret i at tilegne sig, den nødvendige viden, til at investere i kreativt baserede virksomheder.
“Det er mærkeligt, at Vækstfon- den bortdømmer en hel industri, som har vist vækstpotentiale langt over markedsgennemsnittet, ude- lukkende fordi den henvender sig direkte til køberne og baserer sig på kreative produkter. Danmark går dermed glip af vækst, arbejds- pladser og eksport – netop det Vækstfonden er sat i verden for at sikre.”
Indlægget sluttes af med en opfordring – et juleønske – til Vækstfonden om at sætte en portion penge af til området med en porteføjemodel, og sætte et par erfarne profiler til at administrere dem, nu da Vækstfonden selv indrømmer, ikke at være i besiddelse af den nødvendige viden.