I forvejen har mediekoncernen Egmont afsløret at spilområdet i 2021, ikke mindst pga. deres spilinvesteringsafdeling Nordisk Games, kommer til at udgøre det største enkeltområde for koncernen. Men ambitionerne stopper ikke der. Nordisk Games og Egmont har nu løftet sløret for en særdeles ambitiøs vækstplan, som sigter mod at gøre spilområdet dobbelt så stort i 2025.
Spilambitionen er en del af en samlet plan for hele Egmont, som identificerer fem vækstområder: spil, digitale bøger, tv-streaming, digitale bureauer og e-handel. Til at udvikle de fem områder er der afsat ikke mindre end 50 milliarder DKK til at investere i nyt indhold, og målet er at nå en samlet omsætning for Egmont på 20 mia. DKK om året i 2025.
I en video, som Egmont har frigivet på LinkedIn, specifikt om ambitionerne på spilområdet, gør Managing Director hos Nordisk Games, Mikkel Weider, også klart, hvad det er for en type virksomheder, som Nordisk games er på udkig efter i den nye strategi. “Studier på 100-200 mand, som måske gerne vil skalere op til 300-400 mand og lave endnu flere spil i parallelle spor,” forklarer han. “Studier som måske har spil i markedet allerede, men som nu gerne vil lave flere og større titler”. Det er altså opskriften på de nye potentielle investeringer for Nordisk Games, hvilket er noget anderledes end de første de startede op med for omkring 5 år siden, hvor de danske studier Multiverse, Flashbulb og Reto-Moto var bland de første, med bemandinger på 20-30 personer i hvert firma.
At der har været ændringer i strategien har dog stået klart, hvis man har fulgt med i deres seneste investeringer, hvor flere af dem også er gået uden for Norden, og til væsentligt større spilstudier. Desuden signalerede deres opkøb af den store svenske spiludvikler Avalanche i 2018 under alle omstændigheden en ændring af strategien.